SMB seinen naar meerdere blokken
SMB seinen op mijn baan zijn de nummers 7, 9, 17, 18, 21, 23, 25, 27, 31, 35, 41, 49, 53, 6, 18, 20, 26, 30, 48, 54 en 60. Voor de liefhebbers, check dit op de Track Lay-out.
We gaan die niet allemaal behandelen en de veiligheidscondities in Boolean notatie uitwerken, dat is niet zo zinvol want mocht u deze werkwijze willen toepassen, uw baan zal er zeker anders uitzien en anders genummerd zijn. We geven één voorbeeld om te laten zien hoe het werkt.
Het zal duidelijk zijn dat voor dit type sein vooral wisselstanden een cruciale rol spelen want die bepalen naar welk van de “meerdere blokken” dit sein toegang gaat verschaffen. Om niet iedere keer alle wissels die een rol spelen te moeten opnemen in de Boolean notatie voeren we het begrip “rijweg” in, een variabele die “1”wordt als de bepalende wissels zodanig liggen dat een trein zich over die rijweg zal bewegen. We voeren nog een variabele in, RV (rijweg vrij) die “1” wordt als de betreffende route wordt vrij gegeven door het ervoor staande SMB-sein. Dus naast al genoemde variabelen (SK=seinknop, S=sein, B=blok, SB=stopblok, WB=wisselbezet, C=veiligheidsconditie, WK=wisselbedienknoo, W=wisselstand) nu ook nog R=rijweg en RV=vrijgegeven rijweg.
Als voorbeeld de Boolean notatie van S19, het sein dat toegang geeft tot een van de vier sporen van station Bankkade vanuit het oosten, zo’n beetje de meest ingewikkelde maar dat is als voorbeeld dan ook hopelijk de meest instructieve.
Hieronder eerst uit de traject lay-out het relevante deel. Hierin zijn ook de rijwegen en nummering aangegeven. Voor we S19 beschouwen eerst nog even als rijweg-rekenvoorbeeld de Boolean notatie voor rijweg 11 (van S6 naar S12)
R11=NW12.NW14.NW10.W13.NW11
De overige rijweg nummers van de baan laten we achterwege, het zijn er 43 in totaal.

Dan nu de Boolean notatie voor de veilig-conditie voor sein 19.
C19=WB9.{(B27.R6.NRV10.NRV14) + (B25.R7.NRV11.NRV15) +
+(B23.R8.NRV12.NRV16) + (B21.R9.NRV13.NRV17)}
Deze formule in woorden:
Voor iedere richting geldt dat het bestemmingsblok vrij moet zijn, dat de betreffende rijweg moet zijn ingesteld en dat tegemoetkomende rijwegen niet zijn vrij gegeven. En ook het wisselblok-9 moet vrij zijn, geen trein meer op wissel 9 met name omdat het staartje van een trein rijdend en overstekend van S12 of S14 naar S16 echt helemaal voorbij moet zijn. De bezetmelding op W9 moet daarom reiken tot voorbij de kleine kruising (zie oranje vlakje in de figuur)
En als S19 op veilig (1) komt wordt ook RV6 aangezet (1) volgens RV6=R6.S19. Daarmee wordt toegang richting S14 vanaf S6 of S54 geblokkeerd.