DOBS dubbel bereden open blok seinen


DOBS, dat zijn de seinen 40,42, 44,  43, 45, 47,  55, 57,  56, 58. Deze hebben ook allemaal één bestemmingsblok maar het twee-richting verkeer maakt het wel complexer. We voeren een aantal extra variabelen in voor traject (TRn) en rijrichting (RRn).

Traject TR1 is het stuk dat loopt van S41 naar S49 (Rijrichting RR1), in de andere richting van S36/38 naar S46 (Rijrichting RR2)

Traject TR2 is het stuk dat loopt van S41 naar S60 (Rijrichting RR3), in de andere richting van S51/53 naar S59 (Rijrichting RR4)

De waarde voor Traject is 1 als alle blokken onbezet zijn. Zolang er ergens nog een trein rijdt of staat is de waarde voor traject 0.

Booleaans: TR1= B43.B45.B47.B49 en TR2 =B55.B56.B57

De rijrichtingen worden aan gezet zodra een trein in die richting het traject binnen komt en blijft aan tot het hele traject weer vrij is nadat alle treinen en mogelijke volg-treinen zijn doorgekomen. Het betreden van het traject volgt natuurlijk op het veilig zetten van een toegangssein 36/38, 51/53 of 41.

Als voorbeeld het veilig zetten van S41 richting S49 en het aan zetten van RR1.

Voorwaarden voor S41 zijn dat wissels 32 en 31 op doorgaand staan (W32=0, W31=0) , dat blok 43 vrij is (B43=1) en ons geen trein tegemoet komt en dat is alleen zo als RR2=0 (tegemoetkomende richting is niet actief).

In Boolean:

C41=B43.NW32.NW31.NRR2

Zodra S41 veilig wordt moet ook de bijgaande rijrichting actief gemaakt worden en blijven, ook als we S41 hebben gepasseerd en we onderweg zijn richting S49 om te voorkomen dat er iets tegemoet gestuurd kan worden vanaf S36 of S38. In Boolean:

RR1=S41+NTR1

NTR1=0 als het traject vrij is. Dus als we S41 gezet hebben wordt RR1=1. Als de trein blok 43 inrijdt wordt NTR1=1 (TR1=0) en wordt S41=0. Maar RR1=1 blijft "1" totdat het hele traject weer vrij is dus als we S49 gepasseerd zijn en ook eventuele volgtreinen het traject hebben verlaten.

Nu zijn we dan toe aan de DOBS langs het hele traject. Bij OBS was de conditie simpelweg dat het volgblok vrij moest zijn, nu komt er nog een conditie bij namelijk dat ook de rijrichting gezet moet zijn. Dus als voorbeeld:

C43=B45.RR1 enz. voor alle andere DOBS-en.

In de praktijk werkt dit al jaren perfect. Alle seinen langs de enkelspoor baan tonen rood als het traject leeg is. Zodra een toegangssein veilig gaat gaan alle daarna volgende DOBS in die richting ook op veilig (mits hun volgblok vrij is).

Er kleeft een nadeel aan deze benadering. Het is namelijk niet mogelijk om halverwege het traject een trein van richting te veranderen en beveiligd weer terug te laten keren. Met handbediening kan dat natuurlijk wel maar dan met negeren van alle rode seinen. Een uitdaging voor de toekomst om dit halverwege keren van een trein mogelijk te maken. Een andere uitdaging is het aanpassen aan het grootbedrijf waar de DOBS langs een leeg traject allemaal op veilig staan en en-masse op rood gaan als de tegenovergestelde richting wordt vrij gegeven.